Ouwe sokken actie!! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Merel Kassel - WaarBenJij.nu Ouwe sokken actie!! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Merel Kassel - WaarBenJij.nu

Ouwe sokken actie!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Merel

16 Februari 2009 | Peru, Cusco

Lieve lieve lieve allemaal!!!

Echt heel heel heel erg bedankt voor al jullie bijdrages! Echt super!!
Het begon allemaal bij een paar scharen, boeken, pennen en wat spulletjes voor de activiteiten die ik voor de kinderen wilde kopen! Maar binnen de korste keren moest ik met een ander plan komen omdat ik inmiddels 1000 scharen kan kopen, en dat hebben ze ook weer niet nodig.

Nadat ik mijn eerste geld binnen had, ben ik met drie andere vrijwilligers de stad in gegaan om spulletjes te kopen voor die week. Die week stond memory maken op beide projecten op de planning. Voor de oudste kinderen hadden we een Engelse memory bedacht (plaatje van appel en op de andere apple) en voor de jongere kinderen was het al moeilijk genoeg om twee dezelfde plaatjes te tekenen (zo hadden we bruine en witte mais, gele en paarse appels). Op Hogar Libertad werk Milou (zie mijn reisvrienden) die ook super enthousiast was en ook graag dingen wil ondernemen voor de kinderen. Met haar heb ik gister ook een plan gemaakt voor de activiteiten voor komende twee weken. Memory maken op HL pakte super goed uit. Normaal is er geen land te bezeilen met de kinderen maar nu waren ze super enthousiast (op wat vals spelen na). We hebben de groep in kleine groepjes verdeeld en hebben toen memory gemaakt en gespeeld. Het leuke is dat je de kinderen dan ook heel erg leert kennen. Zo onthield de jongste Betsabe (4 jaar) alles! En Robbie (een jongetje wat, denken wij, heel veel heeft meegemaakt en heel vreemd in elkaar zit) draaide het hele spelletje lang steeds dezelfde twee kaartjes om die voor hem lagen.

Op wawasanq´o stond dit ook allemaal op de planning maar ze hadden van een andere vrijwilliger een tv met dvd speler gekeken en die moest natuurlijk worden uitgeprobeerd. Nou één ding, ga niet met bergkindjes een film kijken. Ze zijn het niet gewend om een film te kijken en na 5 minuten zitten ze te wiebelen op hun stoel en rennen ze rond, ook al vonden ze de film super leuk! Woensdag ben ik er met een paar gaan tekenen met de nieuwe tekenspullen die we voor de hadden gekocht. Chantal was weer gedoemd rummicub te spelen (sinds ze dat hebben ontdekt zijn ze verslaafd). Sophie komt deze week ook op het project werken! Super leuk!

Gister zijn Sophie, Merel en ik naar Pisac Market geweest (voor de 4e keer weer veel te veel gekocht) waar we kraaltjes hebben gekocht om deze week sieraden te gaan maken. En op Hogar Libertad staat maskers maken (thx to South Africa) op de planning!

Nu nog even over mijn nieuwe plannen! Omdat ik nu zoveel meer kan (omdat het dankzij jullie zo goed gaat met het geld) wilde ik elk kind iets geven. Het maakt hier niet uit wat het is maar zodra een kindje iets voor zichzelf krijgt is het helemaal gelukkig. En omdat ik tot eind februari in mijn projecten werk en de kinderen 1 maart weer naar school gaan wilde ik dat het daar iets mee te maken had. Nu heb ik bedacht dat ik elk kind een eigen tasje wil geven met sowieso 3 grote schoolschriften, 2 goede pennen, potlood, puntenslijper, gum en dan nog iets leuks voor elk kind erbij (dat hebben ze namelijk ten eerste super hard nodig en voor hun is het al heel speciaal om zoiets voor zichzelf te krijgen).

Maar... omdat sinds ik ben begonnen alle andere vrijwilligers ook super enthousiast zijn geworden willen we nog groter en nog meer doen!! Dus hebben we nog een nieuw plan. We zijn nu net terug van het gesprek met de vrouwen van Wawasonqo. Daar hebben we besproken hoe wij het best kunnen helpen en wat zij het hardst nodig hebben. We hebben samen een lijst opgesteld wat hun doelen zijn voor dit jaar en hoe wij hun daarbij kunnen helpen. Dit is het lijstje geworden:

1. Het gebouwtje van binnen en van buiten verven. De kleuren zijn nu heel donker en ze willen graag wat vrolijkere kleuren.
2. Een geul aanleggen zodat niet elke keer als het geregend heeft de wc vloer onder de modder staat.
3. Ze willen graag een tuin aanleggen om het allemaal wat mooier te maken.
4. In de ramen moet nog glas
5. Ze willen om het sportveldje (van beton) bomen planten ook om het allemaal wat mooier te maken.
6. Ze willen beveiliging op deuren en ramen omdat ze nu dus ook een televisie en dvd hebben en die daar nu niet kunnen staan.
7. Ze willen dat de kinderen meer gaan leren over hygiene en daarom willen ze twee ¨warme¨ douches kopen.
8. En daarbij nog een paar dingen.

We willen nu nog voor twee weken geld inzamelen om zoveel mogelijk dingen te kunnen doen. Daarom gaan Sophie en Chantal nu ook geld inzamelen. We verzamelen nu tot 28 februari zoveel mogelijk geld om dan de eerste week van maart zoveel mogelijk te kunnen doen. We hebben ook al waarschijnlijk hulp van een paar jongens uit het dorp. Wawasanqo zorgt ervoor dat zij naar de universiteit kunnen en in ruil daarvoor helpen zij met wat klusjes. Dus als we die kunnen regelen voor begin maart zou dat heel veel helpen. Dus alle hulp is nog steeds super hard nodig en nog steeds van harte welkom!!!

Postbank
8533771
M. N. van Kassel

Fotos van memory maken HL, kleuren met WS en buitenspelen WS : http://picasaweb.google.com/merelvankassel/HogarLibertadEnWawasonqo#

Nog even een toekomstplaatje, want de tijd gaat hier zo ontzettend snel! Ik wil nog lang niet weg en wil nog van alles doen! Met iedereen hier is het super gezellig! Dit weekend gaan we met alle meiden naar Puno (een plaatsje aan het Lake Titicaca). En begin Maart komt Marleen weer over om samen met mij in de jungle te gaan bivakeren! Ondertussen ben ik overdag dus heel druk bezig met mijn projecten en ´s avonds zit ik of aan de Salsa (jaja vorige week was mijn eerste Salsa les) - aerobics - uiteten - en uit. Owja!... zaterdag was hier trouwens een aardbeving!!! Het enige jammere was dat heel Cusco hem voelde behalve wij die aan het eten waren in een blijkbaar goed gebouwd Incagebouw. Maar goed.. ondanks dat ik hem niet gevoeld heb, hij was er wel!

Nou ik houd jullie allemaal op de hoogte wat ik precies met het geld doe. Ik zal heel veel fotos maken zodat jullie allemaal kunnen zien hoe blij ze met alles zijn!

Muchos Besos!!

Ps: Lieve lieve Ro over 5 weken kom ik alweer bij je oppassen!!! Ik mis jou ook heel erg!

  • 16 Februari 2009 - 22:39

    Habetsjes:

    leuk verhaal.We gaan geld overmaken.Veel plezier en succes met het project xxxx

  • 17 Februari 2009 - 12:04

    Marjolijn:

    Hoi Merel,
    Wat een leuke brief weer. En vooral de foto's!!! De glunderende kindergezichtjes laten zien dat je het geld heel goed besteed hebt!! Wat kan zoiets kleins (in onze ogen) toch belangrijk zijn!
    Ik hoop, dat jullie veel van die andere plannen ook kunnen uitvoeren en een blijvende herinnering achterlaten als jullie weer thuis zijn.
    Geniet nog van je avontuur.
    Groeten Marjolijn

  • 17 Februari 2009 - 19:59

    Frida:

    Merel.. Wat ben je toch lekker bezig daar!
    Ga zo door, ga zo door..
    Dikke dikke kus!

  • 17 Februari 2009 - 21:24

    Nelly:

    hoi lieverd, ik vind die koppies ook zo ontroerend, zo lief lijken ze en blij. Ik hoop echt dat jullie het allemaal voor elkaar krijgen. Het zal nog hard werken worden.Ongelooflijk dat Sophie zo vlak bij je zat. De tijd zal nu wel erg hard gaan.Daan nu ook naar Indonesie. Gek hoor, liefs

  • 20 Februari 2009 - 16:02

    Sophie Habets:

    Dat meisje Sophie lijkt mij echt een heel aardig meisje! Echt leuk dat je daar zo´n leuke vriendin hebt!
    Ik heb nu al zin om te gaan schilderen en een dag te gaan shoppen voor schriften, pennen etc.
    Ik zie je over 1 sec als ik naar links kijk waar jij woest op jouw computer zit te typen.
    Doei xxxx

  • 25 Februari 2009 - 17:36

    Roos :

    heey merel
    hoe is het met je? heb je het daar leuk? wat heb een leuke verhalen en foto's! die kindjes zien er zo blij uit als je met ze bezig bent!
    ik hoop dat je het daar heel erg leuk hebt!
    en als je terug komt moet je maar weer heel snel bij ons komen! en dan gaan we weer grijpstra en de gier kijken!! en donuts eten!!
    hele dikke kus XXX

  • 26 Februari 2009 - 04:18

    Hannah:

    he merel!
    Je broer is wel lief voor mij hoor ;) Hij zit nu in Maleisie en zaterdag zien we elkaar op Sumatra en dan gaan we 3 weken rondreizen!!
    Echt super goed wat je daar allemaal doet, ik heb natuurlijk ook even wat gestort :)
    Geniet nog van de laatste weekjes!
    Liefs Hannah

  • 26 Februari 2009 - 15:08

    Marjet:

    Hey meis,
    pittige tante jij hoor. met je Zuid-Afrika ervaring nu hard er tegen aan hierzo! echt top van je.

    Leuk leuk leuk
    ik kan niets anders zeggen!

    keep up the good work.

    liefs marjet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Merel

Actief sinds 16 Okt. 2008
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 18465

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2012 - 04 November 2012

Ghana

21 November 2008 - 22 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: