Leuk, leuk, leuk! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Merel Kassel - WaarBenJij.nu Leuk, leuk, leuk! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Merel Kassel - WaarBenJij.nu

Leuk, leuk, leuk!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Merel

02 Maart 2009 | Peru, Cusco

Lieve Allemaal!

Over drie weken sta ik alweer met mijn voeten op Nederlandse bodem. Ik doe nu tien dingen in dezelfde minuut omdat ik nog zoveel wil doen in zo weinig tijd. Daarom ben ik vorige weekend nog maar een weekendje naar het titicaca meer geweest met 9 vriendinnen en heb ik dit weekend toch nog maar een rafttochtje gedaan omdat ik dat toch nog wel heel erg graag wilde! Het is hier nog veel te leuk dus ik ga hier nog even genieten voor tien!

Het weekende titicaca meer was super gezellig! Ik sliep met Merel en Sophie in hetzelfde gastgezin, Dat was me wat! Ik was wel heel blij dat ik mijn oplader, mijn shampoo en handdoek had meegenomen op een eiland zonder stromend water en elektriciteit (= ! We moesten de wc doortrekken met een emmer water, heerlijk back to the nature! ´s Avonds werden we door onze ¨moeder¨ in traditionele kleding gehezen en moesten we de hele avond Peruaans dansen! Kortom hand en hand rondjesrennen en ondertussen en beetje er bij huppelen! Heerlijk! We hebben natuurlijk ook heel veel gezien, maar dat kunnen jullie op de fotos zien! Het was weer prachtig, het is gewoon super raar dat je op 4000 meter hoogte staat en dan met je bootje over het meer vaart!

Het raften was ook super leuk! Samen met Merel en een paar Amerikaanse vrienden (well it´s like, it´s like, it´s like, you know, om gek van te worden) zijn we gaan raften! We hadden voor het gemak omdat we allemaal nog nooit hadden geraft maar het moeilijkste parcour genomen dus super harde stromingen en hoge golven! We moesten naar onze gids luisteren, dus braaf sprongen we allemaal naar de rechterkant toen hij dat riep. Tot grote vreugde van de gids kregen ik toen de hele golf bruin water in mijn monden en over me heen! Ik was partner met Merel dus als een van ons uit de boot viel moest de ander gaan redden. Gelukkig is er niets gebeurd anders was dat natuurlijk nooit goed gegaan, twee Merels die elkaar moeten redden, dat vraagt om problemen. Fotos volgen nog!

Dan was het ook deze week een week van mijn projecten! Ik wil jullie namens iedereen echt heel erg bedanken voor jullie bijdrage!! Ik had nooit gedacht dat ik er dit allemaal voor kon doen!! We hebben zoveel veranderd en het is zo mooi geworden! Met alles wat we hebben gedaan zijn ze super blij! Dus ook namens alle mensen en kindjes van Wawasonqo en alle mensen en kindjes van Hogar Libertad: Muchas Gracias!

Even een korte update wat we er allemaal van hebben gedaan:

Zoals ik al had verteld heb ik voor al mijn kindjes op Hogar Libertad een tasje gemaakt met daarin allemaal nieuwe spulletjes voor het nieuwe schooljaar. Met twee schriften, pennen, potloden, gummen en puntenslijpers. Ze waren allemaal super blij om iets voor zichzelf te krijgen. Een voor een moesten ze naar voren komen om hun cadeautje te pakken en een knuffel te geven. Super lief! De overige spullen heb ik aan het weeshuis zelf gegeven waar ze ook heel erg blij mee waren. Nog een speciale bedank aan Anne en Merel die hiermee geholpen hebben!

Voor wawasonqo hebben we dit ook gedaan. Hier komt Sophie ook in het spel, die nu mijn partner in verbouwen en geld zaken is geworden. Samen hebben we super veel geld op gehaald dat we voornamelijk dus in wawasonqo hebben gestoken en aan het steken zijn! Maar eerst even over de tasjes. Ook voor Wawasonqo hebben we voor elk kindje een tasje gemaakt plus een tandenborstel en tandpasta gekocht. Dat hebben ze namelijk hard nodig. Elke dag tijdens het eten vragen ze wie poets er thuis zijn tanden? Dan is het er meestal een of twee die zijn hand opsteekt. Ook toen ik laatst aan een meisje vroeg: Waar is je tand gebleven? Zei ze heel droog: Oh in Pisac! Kortom: Als je tand pijn doet gaat hij er gewoon uit, zo houden we dus niets meer over! Dus tandenpoetsen moeten we even er in gaan hameren daar!
Ook zij waren heel erg blij met ¨hun¨ spulletjes!

Maar voor Wawasonqo hebben we nog veel meer gedaan! We hebben een mannetje laten komen die alles heeft berekend en heeft gezegd hoeveel en wat we nodig hadden. Want we blijven vrouwen en hebben geen idee hoe we een huis moeten verbouwen. Deze week heeft het ¨dreamteam¨ (waar we helemaal niet veel gezeur mee hebben gehad ;), ze denken een beetje over de Hollandse vrouwen te kunnen heen lopen en een beetje geld uit ons te kunnen trekken maar dat laten Sophie en ik niet gebeuren natuurlijk, dat weten zij gelukkig nu ook!!) de buitenkant van wawasonqo eraf gesloopt en opnieuw met cement gebouwd! Zodat wij dat woensdag kunnen gaan schilderen. Daarbij beginnen ze deze week aan de wc problemen. Ze willen daar het plafond hoger maken zodat ook de Nederlandse vrijwilligers niet hun hoofd stoten als ze naar de wc moeten en daarbij een soort van goot en stoep ervoor bouwen zodat niet na elke regenbui de wc onder de modder staat. Daarbij willen we een ijzere deur voor de gewone deur zetten zodat de beveiliging ook beter is. En nog wat andere kleine zaken. Dat gaan onze mannen dus allemaal voor ons doen.

Nu het echte dreamteam verhaal! Woensdag zijn we met 6 meiden wezen schilderen in Wawasonqo! Dus ook een speciale bedank aan Anne, Merel, Chantal en Marloes! We hebben de hele binnenkant van wawasonqo geschilderd. Het is prachtig geworden!! We zijn allebei zo trots! We hadden alleen een probleem, we blijven vrouwen en kunnen dus niet tegen oncomplete dingen. Daardoor hebben we ongeveer alle puzzels, memorys etc weggegooid want bij elk spel misten er minstens 10 stukjes! Dus waren we gedoemd de volgende dag even flink te gaan shoppen. Totaal hebben Sophie en ik 5 uur in dezelfde winkel gespend. Dat er daarna nog spullen over waren snappen wij ook niet. Even een korte samenvatting van de gekochten spullen:
- white bord
- knutselspullen als verf, pennen, stiften, potloden, lijm, gummen, puntenslijpers, scharen
- voor de ¨profesoras¨ een nietmachine, plakband en een perforator
- heel veel speelgoed zoals voetballen, springtouwen maar ook puzzels, memory, domino, monopoly (op de zwarte markt :P) en andere spellen.
- heel veel bakken om alles in op te ruimen. Zoals onze nieuwe pronkstuk: de ehbo doos met zelfgemaakt wit kruis!
- handdoeken, theedoeken en zeep
- wc rolhouder en een prullenbak voor op de wc
- nieuwe klok en de andere helft van de dingen die ik nu geheid vergeten ben!
Moet je je voorstellen hoe wij vrijdag weer in de taxi zaten! Vrijdag zijn Sophie en ik weer heel vroeg naar Wawasonqo gegaan om alles helemaal op te ruimen en in te richten. Het is super geworden!! Het was een enorme verrassing voor Kris (de vrouw van wawasonqo, tevens de ¨moeder¨ van sophie en de beste vriendin van mijn ¨moeder¨). Die middag kwamen de kindjes die het ook allemaal bonita vonden. Omdat het de laatste dag van Chantal en mij was gingen we Hollandse spelletjes dag houden. Waarbij we de kids hebben laten snoephappen, koekhappen, ezeltje prikken, zaklopen en spijkerpoepen. Super leuk!! Daarna kwam ook daar het afscheid. We hebben eerst heerlijk taart gegeten en daarna hebben de kinderen voor ons gezongen en gedanst. En daarna kregen we van allemaal zelf geplukte bloemen, een kus en een knuffel!


Deze week gaan we nog twee dagen de buitenkant schilderen van Wawasonqo. Daarna vertrek ik naar de jungle met Marleen! Daar heb ik ook heel erg veel zin in! En daarna ben ik alweer bijna thuis! Het gaat voor mij allemaal veel te snel maar ik heb ook wel weer heel veel zin om jullie allemaal weer te zien!


Heel veel liefs Merel

Ps:
Hier is de link van de rest van de fotos van het afscheid en de verbouwing! Hoop dat jullie het mooi vinden!
http://picasaweb.google.com/merelvankassel/UitdelenEnVerbouwenOpWawasonqoEnHogarLibertad#
En dit is de link met de fotos van de Hollandse spelletjes dag!
http://picasaweb.google.com/merelvankassel/HollandseSpelletjesDagOpWawasonqo#
En dan natuurlijk de fotos van Puno!
http://picasaweb.google.com/merelvankassel/WeekendjePuno#

PS2: Het plafond moet aan de binnenkant ook nog gebeuren. Dat gaat onze vriend Daniel doen. Dus dat moeten jullie op de fotos maar even wegdenken!

  • 03 Maart 2009 - 09:44

    Sarah:

    Heeel cool allemaal Merel en Sophie :D!!
    Ben trots op jullie!!
    Kusjes Saar

  • 03 Maart 2009 - 12:52

    Karen:

    Merel, fantastisch dat jullie dit allemaal doen. Echt geweldig. Ik hoop dat je nog even flink kunt genieten van alles daar. 't Gaat snel hè. Succes met schilderen en veel plezier in de jungle.
    Liefs,
    Arjan, Karen, Rosan & Jelle

  • 03 Maart 2009 - 18:40

    Annette:

    Geweldig Merel wat jullie daar allemaal gedaan hebben. Het ziet er fantastisch uit. Geniet nog maar even van de tijd dat je daar bent. Groetjes van ons allemaal.

  • 03 Maart 2009 - 19:48

    Nelly:

    hoi lieverd, wat ontzettend leuk om die kinderen die Hollandse spelletjes te zien. Wat een vrolijke gezichten. Echt super meisje, dikke kus

  • 03 Maart 2009 - 20:01

    Steven:

    Weer en fantastisch verhaal! Dank je wel.

  • 03 Maart 2009 - 21:05

    Olga Van Meer:

    wat een schitterende foto's weer, wat hebben jullie je best gedaan, wat ziet het er nu gezellig uit en wat een schatjes van kindjes! o ja enne...die klederdracht : kind, nooit meer wat anders aan! beeldschoon.

    groetjes, enjoy de laatste weken! olga van meer

  • 04 Maart 2009 - 12:59

    Jan:

    Top Merel, ben heel blij er een kleine bijdrage aan te hebben kunnen leveren!!

    Gel van Jan

  • 04 Maart 2009 - 13:54

    Daan:

    Ha zus! Nou Hannah heeft van je mail genoten hoor, en ik heb stiekum meegespiekt ;-) Indonesie/Maleisie is tot nu toe helemaal fantastisch! Geniet van je laatste weken daar! kus van je broer

  • 04 Maart 2009 - 14:48

    Jeannette :

    Hoi Merel je kent me niet, maar ik volg jullie wel via de reisvrienden van Marloes v/d Hoeven(dochter van ons)Goed werk het inzamelen van geld en daarvoor spulletjes kopen, het opknappen van klaslokaaltje, petje af.De foto's zijn ook hartstikke leuk.
    Un cordial saludo de Paises Bajos
    Jeannette van der Hoeven

  • 04 Maart 2009 - 19:28

    Laura:

    Hoi Merel!
    Het ziet er allemaal super uit! Geweldig wat jullie gedaan hebben. Wat zullen ze er blij mee zijn!!!

    Heel veel plezier nog en geniet maar volop!!

    Groetjes, Laura

  • 06 Maart 2009 - 13:06

    Niek:

    Hoi Merel, erg goed, groetjes,
    Niek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Merel

Actief sinds 16 Okt. 2008
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 18472

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2012 - 04 November 2012

Ghana

21 November 2008 - 22 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: