Kakkerlakken in je broek, vrijdagde 13e, afscheid - Reisverslag uit Cusco, Peru van Merel Kassel - WaarBenJij.nu Kakkerlakken in je broek, vrijdagde 13e, afscheid - Reisverslag uit Cusco, Peru van Merel Kassel - WaarBenJij.nu

Kakkerlakken in je broek, vrijdagde 13e, afscheid

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Merel

19 Maart 2009 | Peru, Cusco

Ik ben zaterdag terug gekomen uit de Jungle met Marleen!!!! Wouw wouw wouw wat was dat geweldig!!!
We gingen met z´n tweeën 8 dagen de Manu national Park in! Een van de mooiste jungle ter wereld (voor mij de aller mooiste), met het meeste kans op dieren. Als klein Mereltje had ik een Amazone boek wat een van mijn dromen werd om naar toe te gaan. Nou het was de eerste dag alsof ik het boek binnen reed! Marleen werd na 3 uur gek van me omdat ik om de seconde zij: Oooooh kijk daar!! wouw Marleen zie je dat?!! Oooh god wat is dit leuk!!! Ik vind dit nou echt zoo leuk weet je dat?! (Achteraf begrijp ik wel dat ze gek van me werd :) ) Maar als je boven op de berg staat en dan de rivier tussen de jungle door ziet kronkelen dan kan je toch ook niet anders?! (zie de fotos)

Goed de eerste dag was dus even wennen aan de jungle ;)!! De dagen daarna voelde ik me als een vis in het water. Binnen een dag stonden wij met onze verrekijkertjes om de nek, in onze rubberlaarzen vogels te spotten (klinkt suf maar het was super cool!). Ik vond het heeeeerlijk om op mijn rubberlaarzen door de plassen banjeren opzoek naar dieren. En wat hebben we veel geleerd die week. Zo ging het namelijk de eerste paar dagen:

Merel en Marleen: Wooouw wat vet! We horen een aaap!!!!!!
Gids: Nee dat is een papagaai...

Marleen en Merel (tijdens een nachtwandeling): Nou jaa wat leuk, stil eens, we horen een varken!!!!!!
Gids: Nee dat is een aap...

Marleen: Wat duurt die motorboot toch lang voordat hij voorbij is?
Gids: Nee dat is een aap...

Marleen en Merel: Heeee een papagaai!!!
Gids: Nee dat is een kikker...

Maar goed we leerden beetje bij beetje dus aan het eind van de week:
Marleen: Heee een mccaw!!
Gids: Jaaa goed zo!!!

Merel: Daar daar ik zie een Black Spider Monkey!!!
Gids: Jaaaa klopt!!!

Ik zal eerst even een lijstje geven van de beesten die we hebben gezien:
- Merel 9 soorten apen, Marleen 10 soorten (van de 13 soorten die er in Manu leven)
- 2 Slangen (een hele dikke)
- Kaaimannen
- Tapir
- Heel veel kikkers
- Heel veel vieze spinnen
- MacCaws, papagaaien, parkieten
- Schilpad
- De grote rivier otters
- Familie Kapibara
En de andere helft van de dieren die ik ben vergeten!

En natuurlijk de dieren uit mijn nachtmerries: De eerste nachten werd ik gillend wakker tot grote frustratie van Marleen.
Merel: Beesten, beestjes in mijn bed!!!!
Marleen: Rustig nou, ga gewoon slapen.
Merel: Neeeee serieus, deze keer echt!! Licht licht waar is het licht?!
Marleen: Pffffffffffffffff hier heb je mijn lampje.
Merel: Onee gelukkig ze zitten er niet.
Op een gegeven moment waren de gidsen blijkbaar ook aan mijn nachtelijk gegil gewend wat de avond dat ik echt hulp nodig had kwam er niemand.... Er zat een boomkikker in onze douche en Marleen wilde er een foto van maken maar hij zat niet in een mooie positie. Dus.. ging ik hem wel even verplaatsen, kortom: dat eindigde in gegil. Maar het kon nog veel harder: Al snel was ik er overheen en ging ik fijn naar de wc... Nou het duurde lang voordat ik voor het eerst weer gerust naar de wc kon: in mijn broek zat namelijk een grote, dikke, vieze kakkerlak! Wat hebben wij (vooral ik) het uitgegild!
Toen we de volgende morgen aan de gidsen vroegen of zij niets hadden gehoord zeiden ze: Oja wel hoor, maar we dachten dat jullie gewoon aan het spelen waren!

Omdat we met zijn tweeën waren konden we helemaal onze eigen planning maken. Zo vroeg Marleen een keertje tussen neus en lippen door: Zijn hier toevallig ook kaaimannen?! Waar op de gids zei: Ja, wat dan? Willen jullie soms op kaaimannen hunt? Iets wat helemaal niet bij de tour zat maar natuurlijk: wilden wij wel! Zo gezegd zo gedaan. ´s Nachts in een bootje de rivier op opzoek naar oplichtende ogen. Onze gids zat op te scheppen dat hij een babykaaiman best kon vangen. Dat wilden wij natuurlijk zien. Nou daar ging hij hoor, hupsakee op z´n blote poten het water in. Het was even gestoei maar uiteindelijk gaf het kaaimannetje het op en stonden wij tien seconde later met een kaaiman in onze armen. Wat een bikkels he?!

We hebben ook wel weer laten zien dat we niets van de overgang met Bolivia hebben geleerd. Wat een dozen waren we af en toe... Op een dag hadden we heeel lang (meer dan 6 uur) gewandeld door de jungle waar normaal bijna nooit toeristen komen. Dus de het pad was er niet of nauwlijks wat natuurlijk super stoer was. Kortom: het was een tocht van tijgeren onder bomen door, oppassen waar je liep en natuurlijk stil zijn! Nou dat kunnen Marleen en ik best (je zal het niet geloven), maar nadat we 5 uur hadden gelopen en 4 apen rijker waren en met een kapmes, uit de natuur brazilian nuts hadden gegeten ging het regenen. Na 5 uur is het voor twee meiden ook wel moeilijk om nog je mond te houden dus de regen kwam als geroepen. We begonnen met ze tweeën keihard te zingen. Het hele repetoire Nederlands talig was al voorbij gekomen en we begonnen net aan de High School Musical toen we de gids kwijt waren (wisten we toen nog niet). Marleen vroeg of ik nog wist waar we heen moesten. Tuurlijk wist ik dat: ik zag net nog een voetstap staan. Dus vrolijk gingen we verder.. achteraf gezien hebben we wel heel veel bomen, takken en bosjes moeten ontwijken (wat normaal veel minder was). Maar goed toen hadden we nog niets door tot we opeens uit de verte hoorde: Hey, we are you going?!?!?! Bleken we dus totaal de verkeerde kant te zijn opgelopen :)! Onder het afkeurende blik van de gids wat eruit zag van: vrouwen?! wat moet je er mee, zijn we gelukkig weer terug gekomen.

Voor de rest zijn we nog een keer een meer op gegaan op de grote rivier otters te spotten. Hebben we midden in de jungle op een platform geslapen om ´s nachts tapirs te spotten. Hebben we nog twee nachtwandelingen gemaakt waar we slangen hebben gezien (wat heel uitzonderlijk is!). Overdag apen zoeken wat ook helemaal goed is gekomen. Kaaimannen gehunt en papagaaien gespot. Kortom het was helemaal perfect! Tot dat.. het vrijdag de 13e werd.

De nacht van de 12e op de 13e sliepen we bij het tapirplatform omdat we de eerste nacht geen tapirs hadden gezien. Dit platform was een uur de jungle in. De volgende ochtend zouden we om 5 uur uiterlijk met de boot moeten vertrekken dus zouden we om 3 uur s´ ochtends opstaan. Die nacht hebben we gelukkig een tapir gezien. Wat overigens super cool was, het zijn de grootste landdieren in Zuid-Amerika en wij hebben ze gezien. Maar dat was voor 12en en daarna begon het onheil pas. Om 5 uur ´s ochtends worden we wakker. Gelijk grote paniek natuurlijk! Het regende keihard (al de hele nacht)! We schoten in onze kleren, ik heb nog netjes mijn schone broek opgerold want ik dacht dan word ik een keertje niet nat. Snel onder de pocho's en rennen maar. Tot na de eerste bocht het water tot ons middel kwam. Daar ging het handige idee om mijn broek op te rollen. Maar goed dat was allemaal nog daaraan toe, want wij als twee Hollanders kunnen wel tegen een beetje regen. Maar twee bochten later had ik door mijn haast de boomstam niet gezien dus BOEM daar ging ik vol met mijn gezicht in de plas! Hmmm heerlijk! Toen dacht ik dat ik alles had gehad (moet je natuurlijk nooit denken)... maar nee hoor. Hupsakee daar ging ik weer twee keer op dezelfde plaats stapte ik vol naast de plank waardoor ik tot mijn middel in het water viel! Daarna knalde ik nog een keer vol met mijn hoofd tegen een boomstam aan (keek ik een keertje naar de grond...)
Nou toen wist ik het wel.. deze dag gaat niet meer goed komen. Als klapper op de vuurpijl vroeg de gids: Oh ja meiden nu we zo laat zijn weet ik niet of we het nog wel gaan halen, willen jullie anders vanavond in een tent slapen...! We zagen het al helemaal voor ons 2 meiden, 4 gidsen, een kok en een bootbestuurder en twee tenten... Gelukkig hebben we dat niet hoeven doen want na heeel lang smeken zijn we nog een half uurtje door het donker gevaren waardoor we het gelukkig hebben gered.

Nog drie dingen die handig zijn om te hebben in de jungle:
1: Ogen boven op je hoofd, onder je kin en naar voren. Waardoor de kans dat je én struikeld én de aap (of in mijn geval boom) boven je mist klein is.
2: Een plastuit. Wij hebben denk ik een boete van 3000 euro bij elkaar wildgeplast. Voor ons als junglegodinnen natuurlijk geen probleem...
3: Waspoeder en een droogtrommel. My GOD! Wat een geur kwam er van ons af na vijf-zes dagen in dezelfde broek en t-shirts door de jungle te hebben gelopen. Marleen en ik zijn samen niet de grootste zeikerds maar na 5 dagen werd de geur ons zelfs te veel :P!

Vanmorgen ben ik naar Lima gevlogen om hier nog even twee dagen te chillen (heeeeel misschien nog een rondje door het oude centrum te maken..) en weer te wennen aan wat westers. Dinsdag avond was mijn afscheidsetentje met mijn vrienden! Was super gezellig maar wel heel stom om iedereen als eerste gedag te moeten zeggen... Gelukkig hebben ze bijna allemaal een waarbenjij.nu zodat ik ze tot stalkens toe kan volgen :)! Het was tevens st Patricks day vandaar het klavertje op mijn wang :)!

Woensdagmiddag ben ik nog even terug geweest voor de laatste keer naar Wawasonqo, het was gelijk ook Soof haar laatste dag dus weer feest. Ik heb fotos gemaakt om jullie te laten zie hoe super mooi het is geworden!! Het is nog niet af maar ze hebben mij verzekerd fotos te gaan sturen. Daarbij werkt er nog een vriendin van mij tot mei dus dat komt goed. Op de fotos is wel te zien hoe goed het is opgeschoten. Er moet nog een keer geschilderd worden buiten zoals jullie zien. Maar je kan wel al heel goed zien hoe het wordt: Je kan niet zomaar langs Wawasonqo lopen nu, het valt goed op. Het hek vind ik zelf super mooi. Zo is het veel beter beveiligd dan wanneer en zo´n klein slotje aanhangt (er komt nog iets van prikkeldraad boven). De wc is ook enorm verbeterd. Het lijkt nog lang niet klaar. Maar het hele plafond is een groot stuk naar boven en we hebben nu een stoep tegen het water. Voor de rest word de binnenkant daar nog helemaal mooi afgewerkt en komt er nog een fatsoenlijke deur in. Binnen is het wel helemaal af. Het plafond is gedaan, er moeten nog een paar kleine dingetjes worden opgehangen maar het is wel super mooi! Ik ben heel erg blij met wat we allemaal voor elkaar hebben gekregen. Als je het allemaal opsomt is het belachelijk veel en super goed gelukt! Mischien ziet het er op de fotos niet geweldig uit (vooral de wc) maar je moet me geloven het is zoveel beter en het gaat alleen nog maar beter worden.

En dus vanmorgen was het zover.. afscheid van iedereen. Mijn moeder, broer, Merel en Sophie waren mee komen uitzwaaien. Wel leuk dat ze mee waren maar het afscheid was helemaal niet leuk... Maar dat is altijd maar weer beter dan dat ze blij zijn dat ik weg ga.

Nu is mijn reis bijna ten einde... Ik vind het vreselijk dat ik terug moet naar Nederland.... Maar goed ik heb ook wel heel veel zin om jullie allemaal weer te zien!!! Daarbij was alles maar dan ook alles helemaal perfect hier en ik weet niet of een maand langer hier daar nog verandering in had gebracht. Ik heb het hier ongelovelijk naar mijn zin gehad en ga het in ieder geval nooit meer vergeten! Nu heb ik alleen maar heel erg veel zin om iedereen weer te zien (+ mijn oude nieuwe huis!).

Heel erg bedankt allemaal dat jullie mij allemaal hebben gevolgd en zo positief hebben gereageerd op alles! Het is super leuk dat wanneer je hier zit er zoveel mensen met je 'meereizen'!!

Tot zondag in Nederland!!

Liefs Merel

Ps: Ik heb maandag iets ongelovelijk stoers gedaan maar dat verhaal bewaar ik voor in Nederland :)!


Jungle Fotos (het zijn eerst mijn fotos en daarna die van Marleen dus ze staan een beetje doorelkaar):
http://picasaweb.google.com/merelvankassel/DeJungle#
Fotos afscheidsetentje en Wawasonqo:
http://picasaweb.google.com/merelvankassel/AfscheidEnWawasonqo#


  • 19 Maart 2009 - 16:12

    Juul:

    Echt super vet Meer. Vette fotos ook!!!Gelukkig regent t hier nooit, dus zal je nooit meer in een plas vallen;)
    Ik vind t inmiddels wel een goed plan dat je weer terug bent! Je moet zondag wel langs komen he!!!
    Geniet nog ff van je laatste daagjes en succes met de terugreis!!
    liefssxxxx

  • 19 Maart 2009 - 16:13

    Den:

    he meertje,
    klinkt goed..
    wens je een hele goede reis!! zie je snel weer
    xx

  • 19 Maart 2009 - 16:52

    Nelly:

    hoi lieverd, wat een geweldig verhaal weer. Je hebt echt alles gedaan wat je wilde en ik ben ongelooflijk trots op je.liefs nelly

  • 19 Maart 2009 - 17:22

    Olga:

    Wauw klinkt ongelofelijk vet die jungle! Dat is ook nog 1 van mijn dromen, maar dat moet dan nog maar een keer in de toekomst gebeuren! Pech dat je niet naar huis wilt! Ik vind het wel heel leuk dat je weer terug komt namelijk en ik je weer kan zien!
    Kusss!

  • 19 Maart 2009 - 18:31

    Lena:

    aaaah zt ik alleen in CuSco!!!! mis je! heel veel plezier in Lima nog he!
    kus

  • 19 Maart 2009 - 18:48

    Anneke De Boer :

    merel ik heb genoten van al je verhalen, bedankt, wat een geweldige ervaring.

  • 19 Maart 2009 - 20:49

    Karen:

    Hé Merel!
    Wauw!!!! Wat ontzettend gaaf. Ik weet het nu zeker: wij gaan ook ooit die kant op. Wat is het ontzettend mooi allemaal en wat hebben jullie veel gezien. Ik zal Ro morgen de foto's laten zien; dit is Diego in het echt!!!
    Geniet nog even van je laatste dagen daar en we hopen je snel hier te zien.
    Heel veel liefs, Arjan, Karen, Rosan en Jelle

  • 20 Maart 2009 - 08:40

    Pauline:

    Dit pakt niemand je meer af! Lijkt me ook moeilijk om het allemaal achter te laten. Goede reis gewenst. xx

  • 20 Maart 2009 - 11:39

    Nelleke:

    Merel wat een geweldige ervaring en wat een mooie foto"s.Welkom terug

  • 20 Maart 2009 - 12:02

    Martijn:

    Wat een geweldige ervaring! Mooie foto's ook, en fijn dat je ook nog wat mooie vogels erop hebt staan, zoals die quetzal, die trogon en die ara's (macaws). Ik ben net terug uit Suriname, ook Amazone-oerwoud, geweldig. Ook ik had een boomkikker in de douche. En een vogelspin naast het lichtknopje. Groet en misschien tot snel, Martijn (vader van Nina)

  • 20 Maart 2009 - 12:37

    Olga Van Meer:

    wat een fantastische foto's in die jungle, kan me voorstellen dat je helemaal uit je dakkie ging. je ziet er ook stralend blij uit! (maar goed dat er geen foto's genomen zijn na plas en kakkerlak in broek, zal minder happy face geweest zijn...)
    groetjes, Dominique en Olga van Meer

  • 20 Maart 2009 - 13:03

    Annie:

    Whaa!! Die slang...niet normaal dik en groot! Ik zal gillend die jungle door rennen denk ik!
    Bikkeltje!!

    Fijne reis en misschien tot zondag??? TD?!

    Liefs,
    Annie

  • 20 Maart 2009 - 13:47

    Jan:

    Allemachtig Merel, wat een prachtig en uitgebreid verslag! Ik heb ervan genoten! Ik had er graag bij willen zijn maar ik zag de beelden zeer levendig voor me....
    Groeten van Jan

  • 20 Maart 2009 - 17:07

    Sophie Habets:

    Kind, wat ga ik je missen!!!!!
    Ik heb echt een supertijd gehad met je hier in Cusco en met andere Merel natuurlijk!

    Ik zal als ik over 3 weken terug kom in Cusco even fotos maken van het eindresultaat van Wawasonqo!
    Ik zie je in Nederland!
    Hele dikke kus!!!!!

  • 20 Maart 2009 - 17:58

    Claar:

    Dank je wel merel voor je heerlijke verhalen. Zo hadden we soof ook een beetje bij ons.
    Zie je snel
    Groeten

  • 21 Maart 2009 - 06:26

    Daan:

    Ha zus, super om alweer zo'n enthousiast verhaal te horen! Ben erg benieuwd om maandag alle highlights live te horen! Ben stiekum wel een beetje jaloers want na flink wat jungle hiken heb ik maar drie soorten apen gezien en nog 1 gehoord, grr, haha. kus uit Jakarta, Daan

  • 21 Maart 2009 - 09:54

    Monique:

    Hoi Merel,
    Je reis is bijna ten einde, maar wat heb je in die 4 maanden veel beleefd. Je hebt duidelijk de juiste beslissing genomen, dit nog vóór je studie te gaan doen. Goede reis en voor morgen... Welkom thuis!
    x Laura, Susan, Ron & Monique.

  • 21 Maart 2009 - 18:18

    Annette:

    He Merel
    Wat een geweldige tijd heb je daar gehad. Wat heb je veel mooie dingen gezien en meegemaakt. een geweldige tijd om op terug te kijken. Goede reis en welkom thuis. Groetjes van ons allemaal.

  • 21 Maart 2009 - 22:02

    Marloes Hendrickx:

    Heej Merel,
    Tnx voor je berichtje op mn site! We hebben n keigave (mijn uitspraak...) tijd gehad hier en we zien ons op de reünie!
    Veel liefs, Marloes
    PS denk je aan mijn bacheloraanvraag? :-D

  • 24 Maart 2009 - 14:43

    Moeder Van Marloes V:

    Hoi Merel wat een ervaring om zo de jungle in te mogen. Ontzettend leuke foto's en wat hebben jullie veel werk verzet. Ik vind het ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen en foto's te zien via de site w.b.n. En jullie zijn weer veel ervaringen rijker. Veel geluk en succes voor in de toekomst.
    Leuk dat ik Marloes af en toe op een foto zie ha,ha.
    Groetjes Jeannette

  • 01 Juni 2009 - 21:04

    Lena:

    Meer! ik kreeg net een berichtje op mn site (jij hebt m trouwens ook) en toen ging ik al mn verhaaltjes weer lezen en toen las ik dat jij op vrijdag de 13e drie keer op je gezicht was gevallen en tegen een boom gelopen en toen las ik over ons illegale verblijf in Bolivia van 2 min. en de gevangenis en de colca canyon boys en de chocoladerozijnen en nu wil ik TERUG!!!!!!!! aaaaaaah ik mis het!! wanneer doen we foto's? wat dacht je van woensdag? of kon je juist dan niet? ik kan trouwens donderdag ook.... kus!!!! te amo!

  • 17 Juni 2009 - 19:58

    Annie:

    Mereltje!!
    hoe kun je een foto in je profiel zetten? Haha ik ben echt een muts nog hierin!!

    Liefs,
    Annie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Merel

Actief sinds 16 Okt. 2008
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 18469

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2012 - 04 November 2012

Ghana

21 November 2008 - 22 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: