Een groot Peruaans fiesta! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Merel Kassel - WaarBenJij.nu Een groot Peruaans fiesta! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Merel Kassel - WaarBenJij.nu

Een groot Peruaans fiesta!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Merel

01 December 2008 | Peru, Cusco

Ik zit hier nu al voor meer dan een week en het wordt met de dag leuker!! Ik zal even snel over vorige week vertellen en dan over mijn weekend want dat was echt super! Het enige wat ik daarover eigenlijk wil vertellen is dat ik woensdag ben uitgeweest met Katie en haar vrienden (die helaas allemaal de dag daarna zijn vertrokken :P)! Dat was super gezellig!! Cusco is eigenlijk gewoon een perfecte stad! Helemaal niet westers, gewoon lekker Peruaans zoals het hoort! Maar goed genoeg over vorige week want het weekend was geweldig!!

Zaterdag stond ik om 8 uur alweer fris en fruitig buiten om een ¨wandeling door de bergen te gaan maken¨ met mijn familie! Ze wandelen blijkbaar elk weekend en ik vrees dat het ook mij niet zal vervelen want achter elke bocht ligt weer totaal iets anders! We gingen met de bus naar een plaatsje op 3700 meter hoogte om vanuit daar (8 KILOMETER!!!!!!!!) door de bergen naar beneden te wandelen. Dat was me toch even zwaar. Het was namelijk echt de hele tijd naar beneden en er lagen geen stoeptegels ofzo! Ik heb de volgende dag toch even bilspierpijn gehad! Die inca´s moeten echte bikkels zijn geweest! Over de natuur ga ik niet weer beginnen, dat is gewoon onbeschrijvelijk! Ik zal dit keer geen miljoen fotos toevoegen maar een ¨kleine selectie¨ maken. Maar goed het was er dus prachtig! We zijn onderweg (4 uur) niemand tegen gekomen! Tijdens het wandelen heeft Jackie mij wat oude Inca verhalen verteld. Over de geesten van de inca´s die hier nog steeds rondzweven (DUH als ik een geest was zou ik het ook wel weten ja) en dat als je hier alleen loopt de Machu (een incageest geloof ik) kan komen die dan al je bloed van je afneemt waardoor je uiteindelijk in slaap valt. Later bleek het niet je bloed maar je vet te zijn, van mij mag die komen die Machu! Maar na al die verhalen weet ik iig dat ik er NIET in mijn eentje ga lopen!

Na de wandeling ben in naar Urumbamba gegaan. Daar woont Katie en bij haar ben ik de rest van het weekend gebleven! Na een rondleiding door het dorpje en een overheerlijke lunch in de plaatselijke ¨volunteerlounge¨ zijn we naar een Peruaans feestje geweest van een meisje die 18 was geworden. Het was een meisje aan wie Katie engelse les geeft en op het feestje waren alleen maar Peruaanse meisjes en een paar jongens! Toen we daar aan kwamen werden we gelijk op de proef gesteld, we kregen namelijk een glas Chiche (ofzoiets) het was roze en gemaakt van mais en aardbeien. Ondanks ze al 7 jaar Engelse les krijgen komen ze niet verder dan My name is, dus kon ik ongegeneerd tegen Katie zeggen: this smells like goatshit!! Gatverdamme wat stonk dat spul zeg, en het smaakte ook niet geweldig, gelukkig niet naar geitenpoep maar het scheelde niet veel! Daarna kregen we allemaal (en Katie en ik het allergrootste) bord met eten. Het was zoveel dat we het echt echt niet op konden. Het was wel heeel erg lullig want het was een hele arme familie en toen ze ook nog is vertelden dat er in Peru genoeg mensen waren die stierven van de honger hebben Katie en ik er nog zoveel bijgepropt als we konden maar op kregen we het echt niet! Gelukkig vertelden ze mij pas na het eten dat je geen Chiche en eten doorelkaar moest eten-drinken omdat je dan waarschijnlijk ziek zou worden, iets wat ik het hele eten had gedaan! Hahaha thx! Gelukkig viel het wel mee. De rest van de avond heb ik gedanst, gedronken, gedanst en gedronken! Volgens mij zijn de Europeanen het enige volk dat gewoon geen gevoel voor ritme hebben want die meiden konden dansen zeg! Hun voeten kunnen dingen wat voor mijn voeten fysiek onmogelijk is!
Tijdens het feestje is mijn camara in de handen gekomen van een Peruaans jongetje die ongeveer 5 fotos per seconde maakte waardoor ik nu met 200 fotos van een Peruaanse feestje zit! Die ik ook nog eens op internet moet zetten voor Katie omdat zij ze weer aan het meisje wilt geven, gelukkig duurt het erop zetten geen 90 minuten =)!
Na het feestje zijn Katie en ik nog naar een klein barretje geweest waar ook een van haar vrienden was. Éen ding probeer nooit maar dan ook nooit Sinterklaas uitteleggen aan een Engelsman. Hij noemt het Dutch Christmas en heeft ongeveer in zijn broek geplast van het lachen! Vooral toen ik vertelde dat zwarte piet door de schoorsteen komt om iets in je schoen te stoppen en dat ik dan voor hem een mandarijntje klaar leg (en natuurlijk een bakje water voor het paard)! Hij zegt als zoiets bij hem gebeurt hij iig geen mandarijn neerlegt maar 112 belt!!! Ook vond hij het hilarish dat sinterklaas op een paard rijdt dat Americo heet. Nou ik vond het allemaal een stuk minder grappig. Wie aan Sinterklaas komt, komt aan mij! Mijn pepernotenlevel is op het diepste dieptepunt in mijn leven (maar goed dat haal ik volgend jaar dubbel en dwars in natuurlijk!) Mam, bewaar alsjeblieft een zakje pepernoten voor mij?!?!?!

De volgende morgen zijn Katie, ik én de Sinterklaashater (Greg) naar Pisac market gegaan! Dat is een hele grote Peruaanse markt. Ik heb daar mijn superchille poncho gekocht!!! Hij is zo heeeeerlijk zacht en confortabel en met mij bijpassende sloffen voel ik mij een en al thuis hier! Ik heb ook nog een hele mooie Peruaanse tas gekocht (ik zal de fotos meesturen!) De markt was super gezellig!! Ik heb nog veel meer gekocht maar mijn poncho is toch wel het toppunt van inburgering! Na 2 uur slenteren op de markt en Katie ongeveer voor heel Bristol cadeautjes had gekocht zijn we weer terug gegaan. Gelukkig struikelde ik toen niet over een Peruaanse vrouw die gezellig aan het plassen was midden op straat. Heerlijk! Zo gaat dat nou hier, waarvoor een wc als het midden op straat kan? En deodorant, nee hoor, hoo maar. Gezellig met ze alle de bus in met alle lichaamsgeuren die daar bij horen! Stiekem vind ik het allemaal prachtig (vooral als ik weer buiten sta in de frisse lucht!)

Gister heb ik mijn kamertje opgeruimd en ik begin mij er helemaal thuis te voelen! In mijn poncho, sloffen én joggingbroek mijn Spaanse huiswerk doen in mijn eigen Peruaanse kamertje met prachtig uitzicht over de bergen (én mijn Nederlandse muziek) is het toppunt! Heerlijk!

Jullie allemaal ontzettend veel plezier met Sinterklaas!

Heeeeeel erg veel liefs! y muchos besos!

Merel

Ps: fotos van het weekend (mijn selectie) http://picasaweb.google.com/merelvankassel/FotosEersteWeekjePeru#

  • 01 December 2008 - 23:47

    Daan:

    Wow Meer, wat een fantastische verhalen weer! Geniet ervan daar! kus

  • 02 December 2008 - 08:04

    Steven:

    Merel, Prachtig! Je kunt vanuit Cusco ook heel mooi over de Andes de Amazone (Madre de Dios) in. Dat is een heel mooie tocht die je ook op je verlanglijst kunt zetten. Bedankt voor je verslag.

  • 02 December 2008 - 09:33

    Miriam:

    Klinkt echt super! Hier in Nederland is het echt nog steeds ijskoud. Van het weekend ging hockey wel door, weer verloren meertje..maja.. Heel veel plezier maar weer! En ik ben erg benieuwd hoe je eruit ziet met die poncho! ik ga nu gelijk je fotos bekijken!
    Kus!

  • 02 December 2008 - 09:44

    Elles:

    Wat een superverhaal weer!! ben echt stinkend jaloers ;-) Doe katie maar de groetjes van me (misschien weet ze nog wie ik ben :-) Heel veel plezier, ik wacht weer op je volgende verhaaltje! kusje!

  • 02 December 2008 - 10:10

    Nelly:

    Wat geweldig lieverd. wat moest ik lachen om dat sinterklaasverhaal. Ik begrijp wel dat het belachelijk klinkt.
    Moet nu weer verder werken, kus

  • 02 December 2008 - 10:59

    Noortje:

    Eej Meer,

    het klinkt allemaal heel gaaf wat je daar doet. Ik ben jaloers...Hier is het koud en nat en gewoontjes:P
    Geniet ervan!

    Kus

  • 02 December 2008 - 11:05

    Frida:

    Merel!!
    Wat cool allemaal weer.. Wat maak je toch veel mee ook he! Ik zat die foto's te bekijken en ik doorklikken en doorklikken, maar er kwam niks meer.. Was het alweer de laatste foto! Maar echt super foto's.. Lekker voor je, dat je je daar thuis begint te voelen! Nou, ik ben benieuwd op je volgende verhaal.. :D!
    Dikke knuffels en een dikke kus!!!!!

  • 02 December 2008 - 14:27

    Annie:

    Leuk, leuk en nog eens leuk!!
    Dikke, vette pakkerd!

  • 02 December 2008 - 15:40

    Myrthe:

    klinkt leuk meer!!

  • 02 December 2008 - 15:53

    Jony:

    Klinkt weer geweldig!

  • 02 December 2008 - 15:57

    Jan:

    Hallo Merel, ik geloof wel dat jij het daar ehel erg naar je zin hebt! Leuk dat je op deze manier zo goed bent te volgen. Iik moet nog een beetje m'n weg zoeken op deze site, maar het geeft heel veel informatie! Moest erg lachen om je verhaal over Sinterklaas. Vroeger ben ik zelf ook een aantal malen Sinterklaas geweest. Ik werd altijd gevraagd, omdat ik zo'n klein, dik mannetje ben. Geniet er daar maar lekker van en ik ben benieuwd naar je verdere avonturen!
    Groeten en liefs van Jan

  • 02 December 2008 - 19:01

    Leentjeee (roozen):

    haaai mereltje!!! klinkt alsof jij je goed gemaakt! echt heeeeeerlijk als je je een bjt ingeburgerd begint te voelen he??!?!
    xxxxxxxx

  • 02 December 2008 - 19:05

    Leentje Again:

    ik bedoelde natuurlijk vermaakt, niet gemaakt..

  • 02 December 2008 - 21:54

    Laura :

    Hoi Merel!
    Erg leuk om je verhalen te lezen. Je bent er nog maar kort maar heel wat gezien en meegemaakt! Leuk hoor! Geniet er lekker van..Hier is niet veel te beleven...koud koud...net weggeregend op het hockeyveld dus niet om jaloers op te worden! Heel veel plezier nog!
    Groetjes, Laura Mark en Kyan

  • 03 December 2008 - 06:47

    Olga:

    Klinkt super meer!!
    Hoop belevenissen!
    Liefsss

  • 03 December 2008 - 16:48

    Niek:

    Merel, heel erg leuke verhalen. Geweldig om te lezen en te zien dat je op een prachtige plek bent met vriendelijke mensen en in een korte tijd al heel veel moois meemaakt.
    Haast elke dag kijk ik met veel genoegen even op jullie sites om te zien waar al die Weespse meiden nu uithangen ergens op de wereld en wat ze meemaken.
    Ga zo door en geniet van deze heerlijke tijd.

  • 03 December 2008 - 18:53

    Annette:

    Hoi Merel,
    Je bent er nog maar zo kort, maar wat heb je al veel meegemaakt. Wat een fantastische foto's en wat vertel je alles leuk wat je allemaal meemaakt. Geniet er maar lekker van en groetjes van ons allemaal.

  • 04 December 2008 - 10:22

    Karen:

    Hé Merel
    Wauw! Wat een geweldige verhalen en foto's. Echt super om te lezen. Wordt wel een beetje jaloers...; alle pepernoten en marsepein maken het wel iets goed, maar toch denk ik dat ik ook graag in Peru zou willen zitten (hoewel dat nu misschien niet zo'n top idee is met zo'n bolle buik!). In elk geval stijgt met elk bericht van jou het land op mijn verlanglijstje!
    Groetjes van ons en een dikke knuffel van Rosan!

  • 06 December 2008 - 10:57

    Arnoud:

    Leuk om al die verhalen van jullie allemaal over de hele wereld te lezen. Nog heel veel plezier daar.

  • 06 December 2008 - 17:30

    Dominique En Olga:

    wat een spannende en grappige verhalen en prachtige foto's, wat een mooie natuur, nog eens wat anders dan het aangeharkte nederland! hier sinterklaas inderdaad geweest gisteren, erg gezellig natuurlijk. we kwamen je moeder tegen bij de kapper - iedereen moest tenslotte mooi zijn voor de goedheiligman - en die gaf ons je weblog. erg leuke verhalen hoor, heerlijk om te lezen! heb je het recept van die cavia's en varkenshuid om hier nog eens na te maken??
    groetjes dominique en olga

  • 06 December 2008 - 18:13

    Nel En Bauke:

    Hoi Merel,
    We hebben je gemist als zwarte Piet, maar er was wel een voordeel: we hebben dit jaar pepernoten overgehouden, há. Ik heb geprobeerd om een fotot voor je te produceren met Sinterklaas op het dak, maar dat is niet gelukt. Geniet maar fijn en op een hele grote afstand genieten wij via de verhalen met je mee. Veel Liefs, Nel en Bauke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Merel

Actief sinds 16 Okt. 2008
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 18482

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2012 - 04 November 2012

Ghana

21 November 2008 - 22 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: