Cuyeria, Vrijwilligers werk en Navidad! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Merel Kassel - WaarBenJij.nu Cuyeria, Vrijwilligers werk en Navidad! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Merel Kassel - WaarBenJij.nu

Cuyeria, Vrijwilligers werk en Navidad!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Merel

25 December 2008 | Peru, Cusco

Vandaag eerste kerstdag bij jullie. Bij mij is het een dagje van relaxen en luieren. Kerstavond wordt hier namelijk groots gevierd en kerstdag stelt weinig voor.

Maar eerst even over mijn weekend.
Vrijdagmiddag heb ik mijn eerste project bezocht! Het weeshuis met de baby´s! Maar daarover straks meer. Zaterdagochtend was ik uitgenodigd door mijn lerares Spaans om haar familie te ontmoeten, chocoladetaart te eten en chocolademelk te drinken! Dat was super gezellig! Ik heb haar dochter van 22, haar zoon van 14 en haar zoontje van 10 ontmoet! Erg leuk! Ze wil heel graag dat ik nog een keer kom om samen te koken.

Zondag was de grote dag! Mijn eerste keer cuy oftewel cavia! Ik had Jesper (een nederlandse jongen) en Seb (een australische jongen) gevraagd mee te gaan! Voordat het zover was gingen we eerst mijn eerste ruïne bekijken! In de 5 weken dat ik hier ben heb ik die nog niet gezien, dus het werd hoog tijd! De ruïne lag hoog in de berg dus het was eerst een uurtje bergbeklimmen. Onderaan de berg haakte Luis en Hugo (de vader) al af! Dus gingen Valentina (de moeder), Jackie, Seb, Jesper en ik als echte bikkels verder. Midden op de berg werd Valentina niet goed dus die hebben we achtergelaten aan de rand van de weg. Uiteindelijk na veel bloed, zweet en tranen hebben we de ruïne bereikt. Eerlijk gezegd viel het een beetje tegen. Het waren eigenlijk alleen maar opgestapelde stenen. Maar goed het was wel gezellig. Daarna met de taxi (stelletje watjes) naar beneden om cavia te gaan eten in de Cuyeria! Nou dat was me wat! Ik zat precies aan de verkeerde kant van de tafel waardoor ik uitzicht had op de vrolijke harige beestjes rondhuppelend in hun kooi! Toen ik mijn cavia kreeg begon het pas echt! De oortjes, hoofd, pootjes, nageltjes, tandjes alles er op en eraan! Je moest het vlees van zijn ribbetjes trekken, onderweg kwam ik nog een nier tegen maar goed ik zal daar niet verder over uitwijden. De smaak was niet geweldig, al vonden de jongens van wel. Ik heb niet nagedacht en alles gegeten (behalve het hoofd). Dat tot grote vreugde van de vader die heerlijke alle hoofdjes heeft opgegeten. En ik zat er naast dus ik hoorde telkens alle botten kraken! Owja! als toetje na het hoofdgerecht had de vader nog een truc! Als je het hoofd van een cavia zo eet kan je er een condor van maken (de fotos zullen het laten zien!). Maar goed genoeg over de cavia! Dat was eens maar nooit weer!

Maandagochtend het andere weeshuis bezocht. Super leuk! De jongste daar is net 4 geworden en de oudste 17! De sfeer was daar super leuk! Dinsdag wordt daar mijn eerste dag!

Afgelopen dinsdag heb ik voor het eerst bij de baby´s gewerkt! Dat was erg zwaar! Ik was in mijn eentje de ¨moeder¨ van 8 babys! Van de leeftijd 1 maand tot 6 maanden! Het beeld zag er ongeveer zo uit: Op een arm een baby, met mijn ene voet de andere schommelen, met mijn andere voet de ander en met mijn vrije hand een rammelaar schudden boven de rest van de baby´s! Want als er eentje gaat huilen dan beginnen ze allemaal! Er was een andere vrouw die met mij werkte maar die was constant bezig flesjes te maken en te verschonen! Dat verschonen is me ook wat. Bij gebrek aan luiers krijgen ze twee grote doeken en een plastic ding tussen hun beentjes (hun spillepootjes)! En sommige baby´s zijn zo dun! Een baby van bijna 2 maanden woog 3,4 kilo! Het was dus erg moeilijk en zwaar. En maar twee babys (de jongste) drinken in je armen, de rest krijgt een doek om hun nek waar ze het flesje inleggen waardoor de bay zelf kan drinken. Het is daar ook achterlijk warm en de baby´s zijn super warm aangekleed. De helft van de hoofdjes is doorweekt van het zweet. Maar goed, ik heb dus echt heel erg met ze te doen. Ze worden trouwens uiteindelijk allemaal geadopteerd door mensen uit Peru, Amerika en Europa. Heel raar idee dat een van deze baby´s misschien ooit wel in Weesp terecht komt.

Gisteravond was het dan zover kerstavond! Ik had me er ontzettend op verheugd maar het liep totaal anders dan gepland! Gistermiddag zijn Jackie en ik naar het centrum geweest waar super super veel mensen waren. Het hele hoofdplein stond vol met kraampjes waarin ze typische peruaanse spullen verkochten. Op een hoek stond een hele lange rij mensen en heel veel kinderen. Ze zagen er ontzettend arm uit. Dit waren de mensen die vanuit de bergen naar Cusco kwamen om voor eten en kleren te bedelen. Heel veel inwoners van Cusco maken voor deze mensen warme chocolademelk en andere lekkernijen en heel veel geven hun kleren weg. Was erg indrukwekkend. Toen de avond. We zouden rond 9 uur aan ons kerstdiner beginnen. Het was klaar gemaakt door een vriend van Luis die kok is. Het was geen kip en geen kalkoen maar iets ertussen in. Een grote kip ofzo! Zie fotos! Omdat niemand in onze buurt een oven in huis heeft brengt iedereen hun kalkoenen en kippen naar een super grote buurtoven. Weer iets typisch peruaans...

Toen ik thuis kwam van het eten wegbrengen begon te ellende. Ik was opeens super super misselijk. Heb tot twee keer toe het net gered naar de wc. En ik kon alleen maar ik mijn bed liggen. Het ging opeens super slecht. Ik heb nog nooit zoveel pijn gehad in mijn buik en ik wist echt niet wat eraan de hand was. Gelukkig hebben ze toen de dokter gebeld. Die kwam heel snel. Zijn oplossing: een mega injectie! Ik had het nog niet verteld maar mijn dokter is scheel. En als het op prikken aankomt is dat niet echt een pluspunt! Hij heeft het tot twee keer toe in mijn arm geprobeerd want ontzettend veel pijn deed. Zoveel pijn dat ik mijn buik niet eens meer voelde. Kortom in mijn armen lukte het niet, zijn conclusie: Je aders zijn erg dun. Mijn conclusie: Uw ogen zijn heel scheel! Om het allemaal nog iets mooier te maken moest de prik in mijn heup. Dat deed me toch even pijn. Het was een naald van vier cm en ik heb gegild als een cavia die in de oven gaat! Mijn god wat deed die prik pijn zeg! Ik heb een een grote blauwe plek aan over gehouden. Gelukkig ging het al snel ietsjes beter. Ik mocht van de dokter wel de grote kip eten omdat het een speciale dag was maar toen ik aan tafel ging om te eten en de geur van de grote kip binnendrong wist ik niet hoe snel ik weer in mijn bed kon duiken. Om twaalf uur toch weer mijn bed uit. Ik wilde niet mijn kerst in Peru missen. Gelukkig heb ik toch kunnen genieten van het vuurwerk! Om 12 uur gaat iedereen hier de straat op om vuurwerk af te steken net als op oud en nieuw in Nederland! Super leuk om te zien! Iedereen is ontzettend vrolijk. Daarna was het tijd voor de cadeautjes! Dat was ook super gezellig! Iedereen was heel erg blij met mijn cadeautjes en ik heel erg met die van hun! Gelukkig toch nog kerst kunnen vieren hier en heel erg van kunnen genieten!

Nog even een kleine toekomst schets:
Oud en Nieuw natuurlijk! Heb daar heel erg veel zin in!! Ze schijnen hier ontzettend veel rare gewoontjes te hebben en ik ben erg benieuwd! 2 januari ga ik op de Inca Trail! Dat is de 4-daagse tocht naar de Machupicchu! Ben heel erg benieuwd! En van 15 januari tot eind januari ga ik samen met Marleen (en haar vriendin) het zuiden van Peru onveilig maken! Heb daar ook super veel zin in! Maar over dit alles binnenkort meer!

Heb ook weer nieuwe fotos op het internet gezet!

Jullie natuurlijk een hele fijna kerst! En alvast een gelukkig nieuwjaar!

http://picasaweb.google.com/merelvankassel/CuyeriaDeStadEnKerst#


  • 25 December 2008 - 17:26

    Daan:

    Hola hermana! Tis idd net een condor, haha, vet hoor! Mooi dat je zo geniet daar! Vond het super gisteren even a je verhalen te horen en ze nu weer te lezen! Superveel plezier met oud&nieuw daar! kus, Daan

  • 25 December 2008 - 17:32

    Nelly:

    hoi lieverd, als baby huilde jij ook altijd, dus je moet dat toch herkennen. Vervelend dat je weer ziek was en zo'n injectie moest. Het was weer leuk om te lezen en ongelooflijk die foto van die cavia/condor.liefs

  • 26 December 2008 - 08:13

    Marjolijn:

    Hoi Merel, ben een collega van je moeder en op jullie feestje geweest. Je moeder vertelde van jouw site en nu lees ik je reisverslag. Wat kun jij geweldig schrijven, ik zie het zo voor me en geniet van de verhalen. Wat maak je veel mee. Geniet er maar van. Hoop, dat je snel opknapt. Ben nu al benieuwd naar de verhalen over de incatrail. Mijn broer heeft hem ook gelopen toen ie net student af was.... Hij vond het geweldig. Groeten Marjolijn

  • 26 December 2008 - 10:58

    Fam. Droomers:

    Hoi Merel,
    Ook wij volgen je constant via je reisverhalen en prachtige foto's. Je hebt al heel wat avonturen in een maand beleefd! Door de idyllische landschappen en kleurrijke mensen zou je zó in het vliegtuig naar Peru stappen. Maar niet voor het eten van de cavia's; m'n maag kwam aardig omhoog. Je moet denk ik de sfeer beleven om dat te doen...
    Vandaag nog een fijne kerstdag gewenst en volgende week een spetterend Oud en Nieuw. Super om deze tijd ook eens in een andere cultuur te beleven.
    Dus geniet en kom vervolgens veilig weer thuis!
    x Susan, Ron en Monique.

  • 26 December 2008 - 14:20

    Irene:

    Jeetje Mereltje..wat een verhaal weer. Ben wel een beetje in Shock hoor..zal je mijn verhalen van mijn lieve Cavia's maar besparen; Bruintje, Marscha, Blacky, Puck, Paultje, Vlekkie,...en ze dan opeten...
    Geloven ze daar in reincarnatie??
    haha..nee hoor lieverd..vind het geweldig!! Veel plezier met Nieuwjaar!!
    kus

  • 27 December 2008 - 10:18

    Miriam:

    hooi! Geweldige verhalen weer! Echt leuk om te lezen. Wel iets minder dat je een schele dokter had :P Lijkt me helemaal niks! Ik hou namelijk al niet zo van injecties! Maar gelukkig heb je alsnog een leuke kerst gehad. Ben benieuwd wat oud&nieuw je gaat brengen! steken ze dan ook vuurwerk af of doen ze dat bij hun alleen met de kerst?
    Alvast een gelukkig nieuwjaar ;)
    kus!!

  • 27 December 2008 - 11:39

    Jan:

    Hallo Merel,

    Hopelijk heb je toch nog een beetje kunnen genieten ondanks de GE-problemen! Cavia gegeten....ik had vroeger altijd een cavia, die de hele dag ergens op me zat, op mijn schouder, hoofd, schoot, maakt niet uit. Maar goed dat Nienke dit niet weet, weet niet of ze het je zou vergeven... Maar ja, 's lands wijs, 's lands eer, toch? Geniet van al het mooie en bijzondere daar!
    Groeten van Jan

  • 27 December 2008 - 13:02

    Nel En Bauke:

    Ha die Merel,
    Wat een verhalen weer. Ik heb erg moeten lachen om je caviamaaltijd. Als je terug komt moet je eens naar Belgie gaan en daar waterkonijn = Bisamrat) gaan eten. Ik denk dat de sfeer van het peruaanse dan weer even terug zal komen. Alleen moet je dan van te voren even melden dat je de pootjes, oortjes e.d. er graag bij wil hebben. Ook je ervaring als moeder van 8 baby's vond ik indrukwekkend. Je moet er wel je mannetje staan.
    Wat naar trouwens dat je ziek was.Ik hoop dat je voor de rest van je verblijf in Cusco gezond blijft want een arts die scheel kijkt en daardoor niet goed kan prikken is lijkt me niet voor herhaling vatbaar. Ik kijk al weer uit naar je verhalen over Oud en Nieuw, want welke bijzondere dingen kun je nog meer verwachten na het nuttigen van cavia's. In elk geval hele fijne dagen gewenst en ik hoop dat de verrassing op Oudjaar bestaat uit zoiets als een ijstaart, we wachten weer met spanning op je volgende verhalen. Veel liefs Bauke en Nel

  • 28 December 2008 - 15:30

    Annie:

    Hi Mer!
    Wat een verhalen weer...wel heel vervelend dat je weer ziek was geworden...let wel op jezelf he!;)
    Die cavia's....NO WAY dat ik die zou eten! hahah je bent echt gek!! Maar wel lekker gek!!
    Enjoy!!

    Liefs,
    ANnie

  • 28 December 2008 - 20:49

    Adrianne:

    lieve Merel heerlijk te lezen dat je het zo leuk hebt, maarrr eh...jij doet ook net of je maag alles aankan, probeer toch even na te denken: eten niet rauw, schoon bereid etc etc en vraag die dokter de volgende keer toch ook even waarom (beetje nader onderzoek, liever tabletten enz) je bent geen straathondje he

  • 29 December 2008 - 12:03

    Marijke Schekkeman:

    Hoi Merel,

    Wat een ervaringen om zo ver weg zo veel mee te maken. Wij zijn in 1996 op huwelijksreis geweest ....on a shoestring... Wij hebben overnacht in Aqua Calientes (met warm waterbronnen)onderaan de machupicchu, dat was een belevenis op zich, wij hebben toen de wandeling niet gemaakt maar zijn met de trein naar boven gegaan omdat we in 3 weken dagen te kort kwamen.... Heel veel plezier met de trip, het is er zo ontzettend mooi !!! Als je nog meer tips over het zuiden wilt.... Ook heel veel plezier met het vrijwilligers werk,

    groeten Marijke (moeder van Rik en Danielle)

  • 29 December 2008 - 22:24

    Pauline:

    Je valt van de ene in de andere belevenis! Ik vind het wel heftig als ik lees over die cavia's en jouw maag hoor. Geniet lekker, rustig an, nog veel plezier en een super Oud&Nieuw gewenst. xx

  • 30 December 2008 - 16:15

    Sabine :

    Hi Mereltje! Haha wat een verhaal weer! Superleuk om te lezen! Heel veel plezier met oud en nieuw en met de inca trail natuurlijk! Happy new year alvast! We mailen!
    Liefs, Sab

  • 30 December 2008 - 19:21

    TonnyTheoFloorWies:

    Hoi Merel, we volgen je verhalen, nu een reactie van ons. Wat een pech met de kerst, een die je niet gauw zult vergeten. Wat een ervaringen en geweldig om deze dagen in Peru mee te maken. We wensen je een goed begin van 2009 toe en een onvergetelijke jaarwisseling(alleen niet ziek worden !!)Dikke kussen en geniet van het rondtrekken.groet van ons 4.

  • 31 December 2008 - 06:16

    Lot :

    Hahaha wat grappig dat mijn familie ook net heeft geschreven! Ik probeer ook alles te lezen hoor, maar we doen als we terug zijn maar eens een bijkletsweek:p Want in 1 dag gaat het niet lukken! Leuk van die cavia's (weet je nog dat ik er eentje had) misschien hadden we die ook moeten opeten want dat beest deed niets de hele dag. Echt leuk die andere gewoontes allemaal! Leuk foto's! Maargoed ik ga nu ook weer eens een verhaaltje schrijven want het komt er maar niet van! Kus Lot

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Merel

Actief sinds 16 Okt. 2008
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 18483

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2012 - 04 November 2012

Ghana

21 November 2008 - 22 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: